Yrityksille

Terveysliikunta Qigong

Haluatko nopeasti ja yksinkertaisesti helpotusta stressiin, niska-hartia- ja selkävaivoihin sekä parempaa keskittymiskykyä? Olen ohjannut ja kouluttanut vuosia Qigong terveysliikuntaa erilaisissa ryhmissä ja havainnut, miten tehokkaasti ja helposti se auttaa ihmisiä voimaan paremmin. Ohjaan tätä tehorentoutusta ja virkistystä myös työpaikoilla.

Qigong harjoitukset ovat yksinkertaisia ja syvävaikutteisia ja sopivat kaikille. Harjoitukset tehdään seisten tai tuolilla istuen, mitään erityisiä varusteita ei tarvita.

Viikkotunnit yrityksessä antavat välineitä hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Qigong sopii mainiosti osaksi kokous-, koulutus- tai virkistyspäivää. Viikonloppukurssi virkistää oloa pitkäksi aikaa ja innostaa oman terveyden ylläpitoon.

Tämä vuosituhansia vanha terveysliikuntamuoto on kuin luotu katkaisemaan hektinen ja stressaava työpäivä ja palauttamaan työntekijä takaisin voimavaroihinsa. Qigong on mitä parhain työhyvinvoinnin ja työkunnon ylläpidon väline.
Tunnit räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan.

Ota yhteyttä, esittelen mielelläni asiaa lisää.
Thea Mantsinen
+358504138182
thea.mantsinen@gmail.com
www.theamantsinen.fi
https://www.facebook.com/mielikehoenergia/

Kurssilaisten kokemuksia (suoraan heidän tekstejään):

Rentouttavaa,
mielenrauhaa,
lisää keskittymiskykyäni,
muistuttaa kuinka kivaa on hengittää nenän kautta,
selkänikamat kiittävät raskaan työpäivän jälkeen,
ihanat rauhalliset liikkeet.

– Qigong on auttanut erittäin paljon stressin lieventämiseen ja rentoutumiseen
– Ylipäätään Qigong on auttanut migreeneihin ja niska-hartiaseudun jännitysten laukaisemiseen
– Puhetyöläisenä huomaan, että harjoitusten jälkeen on helpompi hengittää sekä puhuessa että laulaessa
– Jalkojen itsehoitoharjoitukset ovat auttaneet särkyihin ja lihasjumeihin
– Tuoksuharjoitus on auttanut allergioihin ja erityisesti hengitysteiden auki pitämiseen paremmin
– Qigong harjoitteet auttavat rauhoittamaan mielen
– Keho on rentoutunut tunnin jälkeen loppupäivän

  • Vaikuttanut fyysiseen kuntoon
  • Liikkuvuus nivelissä
  • Orientoituu mielen ja kropan yhteenkuuluvuus
  • Mielen rauhoittuminen, tasapaino
  • Vaikuttaa luontaisesti keskittymiskykyyn
  • Joskus virkistyy – ei aina
  • Muistikin kohentuu

Yksinkertaiset liikkeet eivät vaadi keskittymistä, voi vain tehdä.
Tunnin jälkeen olo usein rentoutunut, pirteä, selkeä.

Qigongin jälkeen ihana, rauhallinen ja rentoutunut olo koko illan, jos on iltapäivällä tehnyt.
Silmäharjoitus on tuonut apua näköön omasta mielestäni ainakin hieman.
Käsien heilutus on auttanut nukahtamaan ja nukkuu paljon levollisemmin.
Muutenkin olo on rauhoittunut Qigongin myötä.
Suosittelen kaikille!
Selkäkin on paremmassa kunnossa.

– Mielen rauhoittuminen
– Tuoksuharjoitus antanut avun allergiseen nuhaan. Antihistamiinilääkityksen tarve todella pieni.
– Tunnin jälkeen ”kevyt askel” kotiin mennessä
– Kun ei saa unta, käsien heilutus auttaa
– Antanut hyvinvointia elämässä
– Hyvä, syvempi hengitys
– Jatkan elämäni loppuun asti!

 

LIIKUNTA

Qigongin perinteisiin, nykyisin suosittuihin liikesarjoihin kuuluu muun muassa Ba Duan Jin eli Kahdeksanosainen Silkkibrokadi. Keskittymistä ja koordinaatiota vaaditaan sarjan liikkeessä, jonka nimenä on ”ammutaan kotkaa jousella”. Kuvat ja video: TS/Juha Paju.

LIIKUNTA | Sanna Tulonen |  

Qigong on rentouttavaa liikuntaa

Qigong pyrkii tasapainottamaan kehoa ja mieltä. Nykyisiin hyvinvointitrendeihin sopivalla terveysliikunnalla on monituhatvuotinen historia.

Qigong on terveysliikuntaa, johon kuuluu erilaisia liike- ja keskittymisharjoituksia sekä kehonhoitoa. Kiinasta peräisin oleva laji on tuhansia vuosia vanha, ja sen historia ulottuu kirjallisten lähteiden tuolle puolen.

Lajin ensimmäiset suomalaiset opettajat valmistuivat kuitenkin vasta vuonna 2011. Valmistuneiden joukossa oli turkulainen Thea Mantsinen.
– Harjoitukset ovat kevyitä, mutta vaikutuksen huomaa nopeasti. Sanonnan mukaan yhtä liikesarjaa pitää kuitenkin tehdä sata päivää, jotta sen hallitsee. Harjoituksen vaikutus syvenee toistojen myötä, Mantsinen kertoo.

”HARJOITUKSISSA TÄRKEINTÄ ON TEHDÄ LIIKKEET RENNOSTI.”

Perinteikkäällä lajilla on lukuisia eri koulukuntia, joiden traditioita vaalitaan edelleen. Qigong-tunnilla ei silti nipoteta.
– Harjoituksissa tärkeintä on tehdä liikkeet rennosti. Qigong opettaa myös suhtautumaan koko elämään rennommin, Mantsinen kertoo.

Meditaatiota levottomille

Lajin nimen qigong, tai chi kung, voi suomeksi kääntää energiatyöskentelyksi. Käsite qi on tuttu myös itsepuolustuslaji aikidosta ja pehmeästä taijista, jotka pohjautuvat qigongin oppeihin.

Qi tarkoittaa kaikessa elollisessa kiinalaisen perinteen mukaan virtaavaa energiaa, jota pyritään tasaamaan ja voimistamaan erilaisin harjoituksin. Qigongissa ei taistella, vaan pyritään tasapainoon.
– Qigong on kuin liikemeditaatiota. Levotonkin mieli rauhoittuu, kun keskittymisharjoitukset tehdään yhdessä erilaisten liikesarjojen kanssa. Tämä on hyvä tapa meditoida niille, jotka eivät malta pysyä paikoillaan.

Turkulainen Thea Mantsinen on ensimmäisiä Suomessa valmistuneita qigong-opettajia.
Turkulainen Thea Mantsinen on ensimmäisiä Suomessa valmistuneita qigong-opettajia.

Harjoituksilla pyritään lisäksi kehon terveyden ylläpitoon ja kremppojen ennaltaehkäisyyn.
– Liikesarjoihin keskittyminen on aivojumppaa, ja samalla koordinaatiokyky paranee. Lihakset, jänteet ja nivelet pääsevät tunneilla töihin. Harjoituksissa huomio kiinnittyy erityisesti hengitykseen, ja samalla koko keho rentoutuu.

Pyörätuolissakin voi harrastaa

Qigongin tavoitteet ovat samankaltaisia kuin muiden kehon ja mielen tasapainoon tähtäävien lajien. Esimerkiksi joogassa voidaan pyrkiä samoihin vaikutuksiin. Liikkeet ovat kuitenkin keskenään erilaisia.

Vuonna 2004 qigongista kehitettiin erityisesti terveysvaikutuksiin keskittyvä suuntaus. Suomessa qigongin pohjalta kehitetty myös kokonaan oma kotimainen versio, asahi.
– Qigongissa monet liikkeet pohjautuvat kiinalaisesta lääketieteestä ja akupunktiosta tuttujen meridiaanien eli energiakanavien sijainneille.

Qigong ei vaadi muita varusteita kuin mukavat vaatteet. Tunnille jalkaan voi vetää lempivillasukat.
Qigong ei vaadi muita varusteita kuin mukavat vaatteet. Tunnille jalkaan voi vetää lempivillasukat.

Mantsinen kertoo lajin kolahtaneen itselleen heti hänen tutustuttuaan siihen.
– Qigongia voi harrastaa kuka tahansa lapsista senioreihin, eikä siinä tarvita mitään erityisiä varusteita. Lajin vaikutukset voi saada aikaan vaikka pyörätuolissa istuen.

Mantsisen oppilaat ovat samoilla linjoilla: Lajiin jää koukkuun kerrasta. Qigong vaatii keskittymistä, ja se auttaa olemaan läsnä hetkessä. Harjoitukset ovat tehokkaita, ja tunnin jälkeen keho tuntuu lämpimältä ja rennolta.


Katso videolta, mitä qigong-tunnilla tapahtuu:


Qigong-ryhmiä järjestetään muun muassa Auralan kansanopistossa, Lehmusvalkamassa, Teräsrautelan nuorisotalolla, Verkahovissa ja Raision työväenopistossa.